Generelle regler

Dette er en kort opsumering af reglerne til Første Søndag, som alle spillere skal kende, for at spillet kan glide let og ubesværet. En uddybning af reglerne kan findes under “Praktisk”/”Regelsæt”, hvor Første Søndags fulde regelsæt ligger, inklusiv spilbare racer, evner og karakerark.

mvh.
Spilledergruppen

Ordensregler: Pas på skoven, hinanden og dig selv. Sluk mobil, ryd op efter dig selv og husk at drikke rigeligt med vand!
Kys & kærtegn: Er ikke tilladt til Første Søndag, da det er en ungdoms kampagne.

Helbreds Point (HP) og Kamp: kranium1-redigeret
Man starter sommenneske med 3 HP, som betegner hvor meget skade man kan tage inden man besvimer. Hvis man i kamp bliver ramt i maven eller ryggen mister man 3 HP. Hvis man bliver ramt i benene eller armene mister man 1 HP. Når man går på 0 HP besvimer man, og ligger livløs hen indtil man bliver helbredt af en læge, helbredende drik eller præst. Hvis en sådanne ikke tilser én efter et passende tidsrum, kan man udmattet og forslået slæbe sig hen til et tempel eller en lægepraksis og blive helbredt. Indtil man er blevet helbredt, er man stadigvæk på 0 HP og kan ikke kæmpe, men kun med nød slæbe sig afsted.

Rustning: En rustning giver et antal RP, der vurderes ved tjek-in. RP fungerer i næsten alle aspekter som ekstra HP. Først mister man sine RP, dernæst sine HP (medmindre man bliver skudt). RP genvindes automatisk når man kommer på fode igen. For at bruge rustning skal man have evnen ”Bruge rustning” eller ”Bruge let rustning”.

Bonk: Man slår offeret i baghovedet med en dertil godkendt kølle. Offeret besvimer og falder lydløst om. Man er immun overfor bonk, hvis man har metal hjelm på, og bonk ændrer ikke på offerets HP. Man kan kun bruge bonk, hvis man har evnen ”Bonk”.

Snigmord: Man sætter knivsbladet i armhulen, og trækker kniven tilbage, så man skærer armhulen op. Offeret falder lydløst om og er gået på 0 HP, uanset hvad denne havde før. Man kan kun bruge snigmord, hvis man har evnen ”Snigmord”.

Nævekamp: Så snart der er trukket våben, kan man ikke bruge nævekamp! Vi bruger ikke tal i nævekamps systemet, men vinderen afgøres ved rollespil ud fra kriterierne (der står i prioriteret rækkefølge): Dem der er flest vinder > Den der har en bonk kølle vinder > Den der er størst vinder.

Krudt våben: Man peger på offeret med krudtvåbnet og affyrer det, hvis våbnet siger ”bang”, er det lykkedes at skyde, hvorefter offeret der peges går på 0 HP. Det kræver evnen ”specialvåben: Pistol” at bruge denne type våben.

At gennemsøge folk: Man holder hånden på en slagen fjende og tælle langsomt til 30, derefter skal den faldne vise dig sine spilgenstande. Det er strengt forbudt at tage andet en spilgenstande, hvad dette begreb dækker over er beskrevet i reglerne, stjæles andet politianmeldes det.

Malysestage-transparent1gi: De fleste formularer bliver forklaret af troldmanden når denne kaster dem. Dog skal du kende effekten af kamp magi’erne. Magiske missiler uanset farven giver samme skade, som hvis man blev ramt med et almindeligt våben, såfremt de rammer (dvs. 3 i kroppen og 1 i arme/ben). Rammes man på skjoldet eller våbnet, tager man 1 i skade. De giver dog skade direkte på HP’ne, og ignorerer dermed rustningen.
Den anden type af kamp magi er forhekselser med kommando ord, troldmanden peger på sit ”offer” og råber kommandoordet, hvorefter effekten omgående sker på vedkommende. Kommandoordene er:

  • Frygt: Offeret flygter over hals og hoved, indtil magikeren er langt ude af syne og offeret kan ikke nå tilbage til kampen!
  • Destruktion: Du mister alle RP for din rustning, desuden ophæves alle gavnlige magier på dig. Tapte RP kan genvindes som normalt
    Søvn: Offeret falder øjeblikkeligt i søvn og sover i 10 min. eller ind til nogen har forsøgt at vække vedkommende gentagende gange.
  • Paralyse: Offeret bliver øjeblikkeligt lammet og skal stå helt stille. Effekten varer indtil magikeren ikke længere berører spilleren eller offeret tager skade.
    Alkymi: Effekten står på et lille stykke papir, der er påsat flasken, effekten må først læses, når man har indtaget flaskens indhold.

Gift: Der er tre gifte i spil. De kan kommes i mad, og smager af hhv. søvn (salt), besvime (sødt), dødelig (surt, man dør ikke men går på 0 HP, og det er meget svært at blive healet igen). Virkningen af giften tager effekt to til tre minutter efter den er indtaget. Dog har man store smerter i perioden, hvis man har indtaget dødelig gift.

Racerne: Det er muligt for spillerne at have roller med racerne: Menneske, samt dværg, elver, goblin, halvlang og ork. At spille andre racer kræver tilladelse fra GM’en, hvilket skal ordnes senest dagen før spilgangen (evt. via mail).

Start evner: Man vælger fra start en ”Basis karrierer” for sin karakter og får fra start alle de evner som står under den pågældende karriere. Desuden får man det første skifte til en ny ”karrierer”. Start karrieren representerer hvad du har lavet tidligere, den nye hvad du er søgt til området for at lave. Hvis man hellere vil spille karakterspil, kan man frit benytte evnerne: Førstehjælp, Bruge rustning, Handel 1 og Specialevåben: bue.

Karakter: Find et navn til din karakter, der er til at udtale og ikke er blevet brugt i en kendt fantasy bog. Bestem dig derefter for en region du kommer fra, og hvorfor lige netop denne karakter befinder sig i grænseområdet.

Comments are closed