Research

Research-noter

I spillet kan I støde på research-noter.

Disse kan optræde enten som hele opskrifter eller som fragmenter. For at lære en opskrift fuldt ud skal alle fragmenter findes og samles.

En komplet research-note vil altid indeholde:

  • Hvem der skal udføre researchen
  • Hvilke ressourcer der kræves
  • Hvordan researchen udføres
  • Hvilket udbytte den giver

Den færdige udførsel skal laves i samarbejde med en spilleder. Det sikrer, at vi kan notere opdagelsen, registrere den nye teknologi og trække de nødvendige ressourcer ud af spillet.

Efter en opdagelse er gjort, er det spillernes ansvar at opbevare den originale note i spil, sammen med de øvrige opskrifter.

Dette system bruges også som mekanik for spionage og til at stjæle andres opdagelser.


At stjæle research-noter

Hvis du er listig nok, kan du forsøge at kopiere andres research og bruge den selv.

En komplet research-note indeholder altid særlige kendetegn eller tegn. Hvis du som spiller formår at liste dig til at kopiere disse, og derefter får din kopi godkendt af en GM, kan du få udleveret en officiel komplet note – og dermed udføre researchen selv.

  • Originale noter må aldrig fjernes, men de må gerne kopieres.

Research-system for grupperinger

For at kunne benytte sig af research i spillet, skal en gruppering være velorganiseret. Det betyder:

  • Gruppen skal bestå af minimum 5 spillere.
  • Gruppen skal have spillet sammen i mindst 3 spilgange.
  • Gruppen skal have et tydeligt spilbart mål og udtryk (fx en tyvebande, en spejdergruppe, lokale fist fighters).

Når disse krav er opfyldt, kan grupperingen begynde at investere guld i research.


Sådan fungerer research for grupperinger

En gruppering kan vælge mellem to måder at researche på:

1. Specifikt research-rul

Gruppen beder om at lære en bestemt evne eller viden (fx røgslør).

  • Det koster mere guld end generelt research.
  • Spillederen vurderer pris og sværhedsgrad.
  • Sværhedsgraden sættes i tre zoner: rød, gul, grøn.
  • Der rulles med en 20-sidet terning:
    • Rød: Pengene går tabt, og gruppen lærer intet.
    • Gul: Pengene går tabt, og gruppen lærer intet – men næste gang de forsøger i samme retning, bliver sværhedsgraden lavere.
    • Grøn: Pengene går tabt, men gruppen lærer evnen eller noget i samme boldgade.

Bemærk: Man får ikke altid præcis det, man beder om – men noget, der ligger i samme område.


2. Generelt research-rul

Gruppen investerer guld i at rulle efter en bredere kategori (fx “tyveevner”).

  • Det er billigere end specifik research.
  • Sværhedsgraden er altid den samme i starten:
    • 1–5 = Rød
    • 6–15 = Gul
    • 16–20 = Grøn
  • Hvis resultatet bliver gul, sænkes sværhedsgraden fremover med 3 på hele linjen (eksempel: 1–2 rød, 3–12 gul, 13–20 grøn).

Opsummering

  • Velorganiserede grupper kan investere guld i research.
  • Man kan vælge specifik research (dyrere, sværere, men målrettet) eller generelt research (billigere, standardiseret system).
  • Succes eller fiasko afgøres af et terningkast.
  • Selv fiasko kan bane vejen for fremtidig succes, da sværhedsgraden bliver lavere, hvis man lander i gul zone.

Comments are closed.