Generelle regler

Setting:

I spiller i en fantastisk middelalderverden, hvor magien er virkelig, og guderne har vist sig for de dødelige. Den almindelige borger kan hverken læse eller skrive, og taler man for højt eller for frit, risikerer man at ende på bålet.

Alle våben skader 1 i arme og ben og 3 i torso.
Alle starter med 3 liv.

 

Buer og pile: 

  • Buer må max trække 35lb. Og man skal have minimum 3 meters sikkerhedsafstand, til den man skyder på.
  • Pile skal være af typen IDV-generation 3 eller nyere.
  • Hjemmelavede pile godkendes ikke.

 

Nævekamp:

Kamp uden skadende våben, kaldes nævekamp og skal skuespilles! Du må absolut ikke slå

andre rigtigt, med dine hænder, under nogen omstændigheder! Overtrædelse heraf medfører bortvisning. Reglerne for nævekamp er som 

følger; medmindre andet aftales (se afsnittet herefter) vinder den side der er flest, derefter den side der har flest bonkvåben (kerneløse 

kølle), og derefter den side som har den største kriger. Er man i tvivl om hvem der vandt en nævekamp, spørger man en spilansvarlig. Den 

side som taber er alle Bonket. Er der mindst en som trækker en kniv eller farligere våben er kampen ikke en nævekamp mere, men en 

almindelig kamp, hvor man mister HP.

 

Aftalt kamp:

Kamp til rollespil behøver ikke at være et spørgsmål om hvem der har den fedeste rustning, bedst med sit sværd eller det største skjold; en

gang imellem, kan det også være fedt at tabe eller vinde, hvis det skaber en fed scene. Man kan altid, hvis begge partnere er enige, aftale 

udfaldet af en kamp.

 

Rollespilsvåben- og skjolde:

Det er specielt vigtigt at det udstyr vi bruger til at slås med, er sikkert og sjovt at slås mod.

  • Dit skjold skal være lavet i træ og/eller skum. Din skjoldkant skal være blød. 1cm tykt lag af skum på træskjoldes kant forventes, 

gerne med læder eller latex udenpå.

  • Skjoldbuler i metal, skal godkendes af en spilansvarlig.
  • Et rundskjold må max have en diameter på 69cm. Mere firkantede må være max 90cm x 60cm.
  • Vi anbefaler, at du køber dit våben fra en rollespilsbutik, da de fleste hjemmelavede våben ikke godkendes, af sikkerhedsmæssige 

årsager.

  • Dit våben er ikke godkendt på forhånd. Alle våben skal godkendes til hver spilgang.
  • Tohåndsvåben er store, ofte overdimensionerede våben, på over 140cm i længden og du skal bruge dem i to hænder.
    Fx et meget
    langt tohåndssværd og meget store/lange økser/hamre.

● Kædevåben skal godkendes af arrangøren på forhånd. De godkendes umiddelbart IKKE.

  • Alle stagevåben skal også bruges i to hænder,fx spyd, hellebarder og daneøkser. 
  • Spyd har en maks længde på 3 meter og hellebarder en maks længde på 2,5 meter. 
  • Spyd skal polstres minimum 30 cm ned af skaftet fra hovedet af og hellebarder 50 cm. 
  • Et håndsspyd er ikke tilladt til Første Søndag. 
  • Vi bruger ikke kastevåben til Første Søndag.

 

Rustning:

Alle spillere er i stand til at bruge 1 rustnings point uden minusser. Dvs at alle er i stand til at tage en kofte på og dermed overleve en pil eller et slag til torso.

 

Hvis du utrænet tager rustning på er første gratis point, anden og tredje tæller ikke, fjerde er = 2 rp 5 er =2. 6=3. 7=3. 8=4. osv.

 

Utrænet   Trænet afhænger af snippet
rustning rp faktisk rp rustning rp faktisk rp
1 1 1 1
2 1 2 2
3 1 3 3
4 2 4 4
5 2 5 5
6 3 6 6
7 3 7 7
9 4 7 7

Og så videre.


Rustnings points (RP)


Er du blevet nedkæmpet mister du halvdelen af din rustnings RP rundet ned.
Dette kan genvindes ved at besøge en smed.
En slagkofte kan ikke gå i stykker.

 

Dette er en guide til, hvad du kan få af rustnings points, for din rustning. Det er muligt du ikke får det samme som det der står her, af forskellige årsager, da det er helt op til rustnings kontrollanten. 

 

Læder rustning Ringbrynje Pladerudtning og brigadine
Slagkofte +1RP, slag hoser +1RP Slagkofte +1RP, slag hoser +1RP Slagkofte +1RP, slag hoser +1RP
Hele overkroppen +1,5RP Kropsdækkende brynje uden ærmer +2RP Brystplade, halfplate eller plackart +2RP
Skørt +0.5RP Skørt/ lang brynje til over knæene +1RP Gorget/ bevor +1RP
Tasets +0.5RP (Kræver et sæt) Fuld længde brynje ærmer +1RP pr arm Hjelm +1RP
Maske/ hjelm +0.5RP Halv længde ærmer +0.5RP pr arm Skørt +1RP
Armskinner/ benskinner/ lår/ skuldre7 albuer/ knæ +0.25RP pr styk. Coil/ ringhætte/ høj ringkrave +1RP Tasets +1RP (Kræver et sæt
Læder bevor/ gorget +0.5RP Brynje hoser +2RP pr ben Armskinner, ben, lår, skuldre, overarme, knæ, albuer +0.5rp styk
    Er ben eller arme komplette giver det yderligere +1RP pr ben/ arm
    Jackchain +0.75RP pr arm

 

Alle samlede RP under 1RP (0,75, 0,5, 0,25), bliver rundet ned til 0. 

Det er ikke muligt at ”stacke” rustning, og få RP for begge. Slagkofte/hoser undtaget. Fx kan man ikke få RP for både ringbrynje ærmer, og 

plade arme på samme tid. Det er heller ikke muligt, at få ekstra RP for fx at have 2 armplader, på samme underarm. Det samme gælder for 

brug at jackchains, man kan ikke stacke noget over eller under dem. 

Når man har regnet ud hvad hver enkelt del giver, bliver det hele langt sammen, og hvis man i sine samlede RP har decimaler, bliver disse 

rundet ned. 

Eksempel: 

Man har et sæt læder armskinner, til 0,5RP, en læderoverkrop til 1,5RP og et sæt læder benskinner til 0,5RP. Det giver samlet 2,5 RP. Fordi 

det samlede RP har decimalet 0,5, bliver det så rundet ned til 2 RP i alt. Tilføjer man en læderhjelm til 0.5RP, giver det hele samlet 3 RP, og 

der bliver derfor ikke rundet ned. 

Rygplader giver ikke noget RP, og vi opfordrer til, hvis det er muligt, ikke at have en på, da det er enormt svært at mærke, når man bliver 

ramt i ryggen.

Det er muligt, hvis man har et helt ekstraordinært lækkert kostume eller rustning på, at få mere RP for det.

 

Krav til Rustninger:

Ikke alle rustninger er lige sikre, eller lige flotte. Derfor stiller vi også krav, til den rustning du bringer til spillet. 

  • Ingen spidser eller pigge på din rustning eller på dine kostume dele.
  • Materialer udover stål, jern, titanium og læder, skal godkendes af styregruppen. Send ansøgning i god tid. 
  • Plastik eller skum vil, som udgangspunkt, aldrig blive godkendt som rustning, medmindre dispensation er givet, mindst en måned 

forinden.

  • Alle metalkanter skal være ombukkede eller afrundede. Gælder også for hårde kostume dele fx træ og plast. 
  • Generelt skal din rustning ikke være til fare/ødelæggende for dig selv, andre eller andres våben. 

 

Røveri:

Da det kan være grænseoverskridende at få vendt lommerne ud, fortæller man i stedet personen, at man vil søge deres lommer efter værdigenstande. Man skuespiller så at man roder deres lommer igennem. Det tager et lille stykke tid 30-60 sekunder taget i betragtning af om det er en enkelt lille pung eller om spilleren der bliver gennemsøgt har samtlige lommer fyldt af guld. Hvis det er mere det sidste eksempel, vil der kunne opstå situationer hvor man ikke når at gennemsøge dem helt, hvis som eksempel at nogle kommer og afbryder dig i det.

 

Tyveri: 

Det kan selvfølgelig være interessant at stjæle noget i spillet, såsom borgmesterens nøgle, præstens magiske halskæde eller bare en 

rejsendes penge, men bare fordi du er blevet berøvet, skal det ikke ødelægge din dag. Derfor skal det foregå på den korrekte måde;

  • Du må stjæle spilpenge.
  • Du må stjæle alle genstande med grønne og lilla bånd. De er en del af spillet, og ikke kun kostume tilbehør.
  • Du må ikke flytte et grønt eller lilla bånd.
  • Du må stjæle in-game udseende papirer og breve.
  • Du må stjæle alle alkymistiske drikke og gifte. 
  • Du må stjæle ædelsten, såsom würdsten og sjælesten.
  • Du må stjæle ressourcer, som er de er farvede blokke af træ. Obs! man må kun bære 1 ressource ad gangen. 
  • Du må stjæle andet, efter aftale med ejeren.

Vær opmærksom på, at hvis du stjæler en spilgenstand, at du ikke nødvendigvis må tage den med hjem! Det skal leveres tilbage til enten 

spillederen, en spilansvarlig, eller den du tog den fra, og så aftales der at du kan få den i starten af næste spil.

 

Rigtig tyveri, af nogen form, er selvfølgelig ikke tilladt og vil blive slået ned på. 

 

Kamp må ikke foregå på bunkere og tæt ved åben ild. Der ud over, brug sund fornuft.

Hvis der opstår behov for kamp i byerne, tæt på boder og lignende, lægges der vægt på skuespillet mere end kampen.
Hvis man i en kamp har presset modstanderen imod et brombærkrat, så giv dem plads til at komme fri.

 

Nedkæmpet – kort overblik

  • Træd ud af kampen:baglæns væk med én hånd på hovedet (off-game markering).

  • Placér dig sikkert: Find et sted uden for kampzonen – læg dig og spil død eller sæt dig og hvil.

  • 0 Livspoint: Du har 0 LP og må ikke kæmpe igen, før du helbredes i et tempel.

  • Rustning taber effekt: Ved nedkæmpelse mister du halvdelen af dine rustnings-RP (rundet ned), som kan genvindes hos en smed. (Slagkofte kan ikke gå i stykker.)

 

Gifte og magiske drikke:

I spillet findes der magiske brygge og gifte. Spiser eller drikker du (eller spiller du gør) noget, hvortil der tilhører en lille papirlap, skal du 

bagefter læse lappen, og spille på hvad der står. Før det er indtaget er lappen “Usynlig” med mindre du har evner til at se dem.
Mere uddybende regler om disse, står i separate regelsæt. 

Du behøver ikke indtage maden eller væsken, for at få effekten; har du allergi eller bare ikke har lyst til at indtage maden, eller væsken,

behøver du selvfølgelig ikke det. Samtidigt, må du ikke tvinge en anden spiller til at indtage noget, mod deres vilje.

 

Karakterdrab:

Som udgangspunkt kan alle spillere både udføre og blive udsat for karakterdrab.
Dog skal alle følgende betingelser være opfyldt, for at et karakterdrab er gyldigt:

  • Karakterdrabet skal ske som en naturlig forlængelse af en eskalerende konflikt.

  • Det skal have en historiefremmende effekt og må ikke være trolling.

  • Det skal godkendes af en spilleder før det udføres.

  • Hvis ovenstående ikke er opfyldt – eller det senere afsløres, at forudsætningerne ikke blev indfriet – er karakterdrabet ikke gyldigt.

 

Eskalering af konflikt i liverollespil:

I liverollespil er konflikteskalering en vigtig spilmekanik. Spændinger mellem karakterer opbygges og forløses dramatisk – gerne med stor indlevelse og respekt for både spil og medspillere.

En konflikt starter ofte i det små: en fornærmelse, en uenighed eller en konkurrence. Hvis konflikten ikke løses – eller bevidst får lov til at udvikle sig – kan den eskalere gennem flere spilinteraktioner:
fra hån og trusler → til slagsmål og voldelige sammenstød → og i ekstreme tilfælde → til karakterdrab.

Et karakterdrab bør aldrig komme ud af det blå. Det bør være kulminationen på en tydelig og spilbåret konflikt, hvor både offer og gerningsperson har haft mulighed for at spille aktivt på konflikten.
Dette skaber dybde, mening og efterspil – og ikke mindst en stærk spiloplevelse for alle parter.

 

Procedure for karakterdrab:

Hvis du ønsker at gennemføre et karakterdrab, skal du følge denne proces:

  1. Kontakt en spilleder og erklær din hensigt.

  2. Udpeg den karakter, du ønsker at dræbe, og forklar dine motiver.

  3. Spillederne kontakter den udpegede spiller og informerer om, at deres karakter er i fare.
    Identiteten på gerningspersonen afsløres ikke.

  4. Den udpegede spiller får dermed mulighed for at forberede sig i spillet – fx ved at gemme sig, søge beskyttelse eller tage andre forholdsregler.

  5. Når dette er gjort, gives der grønt lys til at forsøge karakterdrabet.

Denne tilgang skaber spil og giver den truede karakter en chance for at handle – både fysisk og socialt – inden for spillets rammer.

Tilladelsen til karakterdrabet gælder frem til afslutningen af den aktuelle spilgang.
Hvis ønsket om drabet fortsætter, skal der søges om ny godkendelse til næste spilgang.

 

Henrettelse:

En henrettelse er en særlig form for karakterdrab, der sker som følge af en spilbåren retssag, hvor en karakter er blevet dømt til døden. I modsætning til almindelige karakterdrab er henrettelsen ikke nødvendigvis kulminationen på en personlig konflikt, men resultatet af en juridisk proces i spillet.

Henrettelser kræver stadig forhåndsgodkendelse af en spilleder og skal være spilfremmende – både for den dømte og for omgivelserne. En henrettelse skal varsles og iscenesættes med respekt for spiloplevelsen, og den dømte spiller skal have mulighed for at bidrage til historien frem mod udførelsen.

Henrettelsen må først finde sted, når dommen er afsagt, og spilledelsen har givet grønt lys.

 

Mad:

Der vil altid være mulighed for at spise i kroen.
Der kan du betale med ingame penge, og som ny spiller starter du med nok penge til at få mad. 

husk at medbring spise grej.

 

Vi er ikke i stand til at tage højde for forskellige spisevaner og allergier.
Der vil altid være frugt og brød.

Det er selvfølgelig okay at have en madpakke med.
– men prøv at lade den moderne madkasse blive hjemme

 

Illusion og Indlevelse:

En stor del af rollespil er at kunne leve sig ind i sin rolle og i selve spiluniverset. For at beskytte denne illusion stiller vi krav til hinanden om at værne om indlevelsen.

  • Vær ingame når du er ingame
    Undgå at tale om ting uden for spillet, såsom computerspil, mobiltelefoner eller fodboldresultater.

  • Hvis du må træde ud af spillet
    Brug hånd-tegnet (hånden hen over hovedet), hvis du bliver nødt til at gå off-game – fx hvis nogen er kommet til skade.
    Ser du en spiller med hånden over hovedet, skal du ignorere vedkommende, som om de ikke er der.
    Misbrug ikke tegnet til at undslippe uønskede situationer i spillet.

Kostume og Udstyr:

Det ødelægger illusionen, hvis du møder op i dynejakke og neon-grønne sko. Et simpelt kostume kan gøre en stor forskel.

  • En slagkofte og neutrale bukser og sko rækker langt.

  • Husk at rolle og udstyr skal hænge sammen: en trubadur bærer sjældent en tohåndsøkse – og hvis han gør, bør der være en god historie bag.

  • Er det en af dine første gange, kan du låne kostume, våben og skjold. Læs mere om dette på hjemmesiden.

Spilprincipper:

  • “Kan du, så kan du”
    Hvis du ikke kan løfte 100 kg i virkeligheden, kan din rolle det heller ikke. Vi lader ikke som om – vi spiller ud fra virkeligheden.

  • Religion og Guder
    Religion spiller en central rolle i vores verden. Husk at inddrage det i dit spil. Se hjemmesiden for en nærmere beskrivelse af guderne.

 

Penge: 

Til Første Søndag, bruger vi sølv eller guld, i form af papirsedler. Der går 10 sølv på 1 guld.

 

God opførsel i skoven:

Vi skal passe på skoven, både for vores egen og de andre gæster i skovens skyld, ellers får vi ikke lov til at spille der fremover. Det er et 

ansvar vi alle har – Også dig! Derfor gælder:

  1. Dit skrald skal i skraldespandene! Der er altid en i byerne og der er flere offentlige skraldespande rundt om i skoven.
  2. Du må ikke tænde ild eller bål i skoven. Med spilledernes sammenspil kan i dog få et bålfad udleveret hvis det giver mening.
  3. Du skal passe på skoven! Dvs. du må ikke ødelægge træerne, fuglereder og lignende.
  4. Du skal vise hensyn til andre gæster i skoven! Der skal også være plads til cyklister og hundeluftere.

 

Første søndag er et ungdoms scenarie:  

Ikke alle temaer er af interesse, eller har en plads i vores ungdomskampagne. Selvom det kan være uskyldige af natur, hører disse handlinger sig ikke til, i kampagnen.

Derfor, er kys og intime kærtegn ikke en del af rollespillet til Første Søndag. 

Det er vigtigt at aflæse situationen og dine medspillere for alt fysisk kontakt mellem spillerne – husk at spørge om lov, da ikke alle spillere værdsætter berøringer eller lignende.

Seksuelle temaer, såsom voldtægt, eksisterer ikke til Første Søndag, overtrædelse af dette kan fører til bortvisning. Er man ude for sådan en hændelse, skal du kontakte en spilansvarlig, eller en sikkerhedsvært. 

Tortur er heller ikke noget der eksisterer til Første Søndag.

Husk dertil at alle er velkomne til at deltage i første søndag og nogle handicap kan være usynlige. Vær gode ved hinanden.

Hvis du ønsker at deltage i scenariet men ville være ubekvemt med at opleve kamp, opfordrer vi dig til at fortælle os det og vi vil gerne hjælpe dig med nogle redskaber så det kan undgås. 

 

Sikker Kamp:

Når vi slås, så skal vi passe på hinanden! Vi har unge og ældre spillere, og der er stor forskel på hvad de kan holde til. Så når du slår på 30-årige gamle Lars, med rustning på, må du gerne slå lidt hårdere, end når du slår på lille 12-årige Lars, i hans nye hørskjorte. Det er ikke sjovt for nogen at blive slået i hovedet eller skridtet, tværtimod, så er kamp først sjovt for alle, når vi kæmper sikkert. Holder du dig til de følgende regler, så hjælper du alle med at have det sjovere.

  • Du må ikke løbe ind i din modstander. Det er kun sejt på film, og folk kommer til skade af det.
  • Du må ikke bruge dit skjold, som et våben.
  • Trommestikslag/-stik tæller ikke. Det skal forstås som slag/stik, hvor man bevæger sit våben meget lidt væk fra fjenden, inden man rammer dem igen. Flyt helst dit våben omkring 50 cm væk fra fjenden, inden du slår/stikker igen. Slag hvor man køre sit våben frem og tilbage imellem benene på en person anses også som trommeslag. 
  • Du må ikke vælte din modstander omkuld.
  • Fuldkontakt kamp er ikke tilladt til Første Søndag. (medmindre dette er tydeligt aftalt med sin modstander i en 1v1 kamp) 
  • Du må ikke slå i hoved eller skridtet, kommer du til det ved et uheld, så stop din egen kamp, sig undskyld og tjek personen er okay.
  • Du må kun stikke med stik-godkendte våben! Er du i tvivl om dit våben blev godkendt til at stikke, så lad være.
  • Ingen kamp i eller ovenpå bunkerne, ved kroen, i markerede sikkerhedszoner/zoner med bolche-farvet reb, eller nært et bål!
  • Man må ikke kroge folks skjolde eller våben. Eller hive en modstanders våben fra den. 

 

God kutyme i kamp: 

  • Kontroller dine slag og kig hvor du sigter hen – ellers rammer du dårligt.
  • Vær opmærksom på dine og din modstanders omgivelser; stop kampen og lad dine modstander orientere sig, hvis de er på vej ind i 

et krat eller ved at bakke hen over en træstamme. Vi skal ikke have folk falder, og brækker knogler eller forstuver noget.

  • Parer altid våben ned mod jorden. Sørger du for dette, sikrer du samtidig at du ikke parerer din modstanders våben op i hovedet på dig selv eller din sidemakker, og dette er god stil, både overfor din sidemakker og din modstander.

 

Alle magiske evner er mesterlære og vil blive forklaret før hver spilstart.

 

Comments are closed.